Historie dopravních kuželů
Dopravní kužely zná už asi každý a setkáváme se s nimi každodenně na cestách. Pojďme se společně podívat jak vznikly a k čemu se vůbec používají.
Kdo poprvé vymyslel dopravní kužel
V roce 1940 Američan Charles D. Scanlon který pracoval jako malíř losangeleského dopravního oddělení, navrhl dutý, kuželovitý bezpečnostní prvek, který chrání auta před čerstvě natřeným povrchem. V té době se dopravní značky vyráběly z těžkého, lámavého dřeva. Nejběžnější byla malá dřevěná trojnožka, která se musela sestavit na místě.
První hromadné použití kuželů
Dopravní kužely byly ve větším počtu Velké Británii poprvé použity v roce 1958, kdy byla otevřena dálnice M6. Tyto dopravní kužely byly náhradou za červené petrolejové svítilny používané při stavbě obchvatu Prestonu. V roce 1961 David Morgan z Burfordu ve Velké Británii podle svého názoru zkonstruoval první experimentální plastové dopravní kužely, které nahradily dříve používané dřevěné kužely ve tvaru pyramidy.
K čemu se vlastně kužel používá
Dopravní kužely umístěné v řadě za sebou mají význam podélné čáry souvislé. Lze jimi také vymezovat plochu, do které je zakázáno vjíždět. Uplatňují se především v rámci operativního pracovního místa (např. při provádění vodorovného dopravního značení apod.).
Kužely se také často používají ve vnitřních veřejných prostorách k označení míst, která jsou pro chodce uzavřena, například nefunkční toalety, nebo k označení nebezpečného stavu, například kluzké podlahy. Mohou se používat na školních hřištích k vymezení ploch hřiště a na zimních stadionech k vymezení prostorů pro výuku, soukromé večírky nebo soukromé lekce.